Co to jest Trening zastępowania agresji?

Trening Zastępowania Agresji TZA – ART (ART – Aggression Replacement Training) to uznana na całym świecie metoda wspierająca rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych. TZA obejmuje cykl specjalistycznych zajęć, prowadzonych w oparciu o metodę Arnolda Goldsteina ART. Podczas zajęć dzieci przywołują sytuacje z życia codziennego i w bezpiecznych warunkach, pod okiem doświadczonego terapeuty, ćwiczą nowe umiejętności i sposoby radzenia sobie ze złością.

Trening zastępowania agresji pozwala budować szereg konstruktywnych umiejętności stanowiących pozytywną alternatywą dla zachowań destrukcyjnych i agresywnych. Problem z kontrolą emocji u dzieci bardzo często wynika z braku narzędzi i umiejętności niezbędnych do tego, aby zaspokoić swoje potrzeby i osiągnąć zamierzony cel. Podczas zajęć dziecko opanowuje nowe kompetencje, by móc w różnych sytuacjach życia codziennego stosować skuteczne alternatywy zachowań agresywnych. W efekcie dziecko jest w stanie budować satysfakcjonujące i pozytywne relacje z innymi, co przekłada się na jego samopoczucie, kondycję psychiczną i postrzeganie własnej wartości.

Jak wygląda Trening zastępowania agresji?

Trening Zastępowania Agresji składa się z czterech komponentów.

  • Pierwszym komponentem jest Trening Kontroli Złości.
    Uczy, w jaki sposób radzić sobie z własną złością po to, aby zamiast wyuczonych, impulsywnych reakcji dać sobie czas na uspokojenie i przemyślenie oraz zastosowanie prospołecznego, nieagresywnego sposobu załatwienia sprawy.
  • Drugim komponentem jest Trening Umiejętności Społecznych.
    Uczy, co i jak należy robić w sytuacjach interpersonalnych, aby zachowywać się prospołecznie, a więc być ok w stosunku do siebie i innych. Trening Umiejętności Społecznych pozwala na nauczenie się niemal 100 najróżniejszych kompetencji społecznych, alternatywnych do agresji, ukierunkowanych na rozumienie i reagowanie na emocje, budowanie relacji i samoświadomości. Każda umiejętność rozpisana jest na kilka prostych kroków i dostosowana jest do wieku uczestników Treningu.
  • Trzecim komponentem Treningu Zastępowania Agresji jest Trening Wnioskowania Moralnego.
    Skoro już wiemy, czego nie robić, oraz co i jak robić, to czas zastanowić się dlaczego robić to, co jest prospołeczne. Trening Wnioskowania Moralnego wspiera uczestników w poszukiwaniu odpowiedzi właśnie na to kluczowe pytanie. Sesje TWM zbudowane są jako dylematy moralne, w czasie których uczestnicy stawiają się w roli osób w trudnych moralnie sytuacjach, starając się podejmować dojrzałe decyzje. Uczestnicy w czasie sesji dylematów moralnych doskonalą też umiejętność dyskusji bez oceniania i uczenia się od siebie nawzajem.
  • Ostatnią częścią Treningu jest Trening Empatii.
    Składa się z  sesji treningowych skoncentrowanych wokół takich zagadnień, jak okazywanie zainteresowania drugiej osobie, umiejętne słuchanie i zestrajanie swojego poziomu emocjonalnego z drugim człowiekiem. Trening empatii jest niezwykle wszechstronny i może być w elastyczny sposób wplatany pomiędzy sesje pozostałych trzech komponentów Treningu Zastępowania Agresji.

Co daje Trening koncentracji uwagi?

  • Możliwość kontroli własnej impulsywności
  • Wzmacnianie prospołecznych zachowań,
  • Uczenie kompetencji społecznych, które są nieagresywne i wzmacniające relacje interpersonalne – rozwijania postaw i zachowań dojrzałych moralnie,
  • Uczenie i wzmacnianie empatii,
  • Wzmacnianie relacji rodzinnych,
  • Naukę nieagresywnego rozwiązywania problemów,
  • Zauważanie, docenianie i czerpanie z potencjału własnych kompetencji – nauki udzielania wzmacniających, nieoceniających informacji zwrotnych.

Informacje praktyczne

  • Czas trwania: Zajęcia grupowe trwające 60 minut, 1 raz w tygodniu w cyklach semestralnych. Grupy klasy 1-3 oraz klasy 4-6.
  • W celu zakwalifikowania się na cykl zajęć Trening Zastępowania Agresji, zapraszamy na indywidualną konsultację rodzica ze specjalistą, który będzie prowadził TZA.
  • W momencie utworzenia się grupy (maksymalnie 4 osoby.), kontaktujemy się w celu umówienia cyklu spotkań.
  • Zajęcia odbywają się w cyklach po 12 spotkań (w razie potrzeby istnieje możliwość kontynuacji zajęć).
  • Po zakończonym cyklu TZA zapraszamy na indywidualną konsultację rodzica ze specjalistą w celu omówienia wniosków wynikających z funkcjonowania dziecka na zajęciach oraz ewentualnych obszarów do pracy.
  • Po zakończonym Treningu istnieje możliwość wystawienia opinii o uczestniku przez psychologa prowadzącego zajęcia.